Sofia Z -4515,
o poveste sensibilă despre vremuri triste

Sofia Z-4515
Sofia Z-4515
Vara trecută pe vremea asta citeam de zor la o carte pentru copii pe o temă ceva mai neobișnuită: cea a romilor deportați. Era vorba de „Sofia Z-4515”, de Sofia Taikon, cu ilustrații de Amanda Eriksson, o carte de bandă desenată, bilingvă, scrisă în limbile română și romani, căldărași, dar în care se găseau și pasaje serioase, documentate, semnate de istoricul Adrian Cioroianu, de Gunilla Lundgren și de Bjønnulv Evenrud.

La început, când Arina Stoenescu (pionier press) m-a rugat să o ajut cu editarea cărții, dar încă nu-mi trimisese textele, vă mărturisesc că am avut oareșice rezerve în privința proiectului. Desigur, întotdeauna am crezut în utilitatea unor astfel de cărți, menite să ne aducă aminte de ororile trecutului, în speranța că vom învăța din greșeli și nu le vom repeta, dar un asemenea subiect pentru copii… nu știu, părea cam mult. Povestea unei fetițe de etnie romă-poloneză, deportate în lagărul de concentrare Auschwitz-Birkenau în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, nu mi s-a părut, pe atunci, ceva tocmai potrivit pentru a fi citit copiilor la ceas de seară. Și se pare că la fel a simțit și autoarea cărții, Sofia Taikon, care s-a temut ca nu cumva povestea ei „să-i sperie pe cei mici”. Însă, de îndată ce am primit cartea, am răsfoit-o și am început s-o citesc, mi-am schimbat radical părerea. De ce? Pentru că m-a cucerit serenitatea poveștii, felul molcom, tihnit, lipsit de ură, de orice fel de resentimente, în care a fost scrisă. Ceea ce nu e puțin lucru, ținând cont de cele trăite de autoare. Tot așa, ilustrațiile cărții mi s-au părut de o frumusețe aparte. Delicate, cochete, tonice, atât de diferite de multe dintre cele aflate la mare preț la ora actuală, dar care – să-mi fie cu iertare! – parcă țin morțiș să se întreacă într-ale diformităților. De asemenea, după cum vă spuneam, cartea conține și articole interesante, din care cu toții, cu mic, cu mare, avem multe de învățat. Preferatul meu, pe care vă rog să nu-l ratați, e cel a lui Bjønnulv Evenrud.

Așadar, vă recomand călduros cărticica asta scrisă din suflet de un om necăjit, care nu ne lasă să uităm ce s-a întâmplat, dar care ne îndeamnă la pace, care le explică și celor mici, dar și celor mari, că e loc pentru toți sub soare și că putem trăi liniștiți lăsându-i și pe alții s-o facă.

M-am gândit să vă arăt și câteva pagini, la aveți mai jos. Așa puteți vedea desenele și puteți citi din poveste. Dacă v-am convins s-o citiți până la capăt, să știți că o găsiți la librăria „Anthony Frost” din București.